Трудове навчання

Відділ освіти Ямпільської райдержадміністрації

Методичний кабінет

Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №1

м. Ямпіль

 

Інформаційні технології

на уроках

трудового навчання

 

       Вчитель трудового навчання  

Кірніцький М.В.,

                                                                                                       вчитель вищої категорії.

 

2011 р.

Інформаційні технології на уроках трудового навчання / Уклад.

М.В. Кірніцький, 2011р. – 50 с.

 

         Посібник містить матеріали, присвячені використанню новітніх інформаційних технологій на уроках трудового навчання, висвітлює один із методів активізації навчального процесу, покращення сприйняття матеріалу.

 

 

 

Інформаційні технології

на уроках

трудового навчання

 

 

Укладач Кірніцький Микола Валентинович

 

 

Методичний посібник для вчителів трудового навчання

загальноосвітніх шкіл

 

Схвалено радою РМК відділу освіти Ямпільської райдержадміністрації (протокол № _____ від _____________2011р.)

 

 

 

З М І С Т

         І. Вступ ……………………

         ІІ. Основна частина ………

         ІІ.1. Застосування новітніх інформаційних технологій при

          вивченні предмету «Технології (Трудове навчання)»

ІІ.2.  «Комп’ютер – не панацея, а сучасний засіб навчання»

ІІ.3.  Розробки уроків

          ІІ.3.1. Розділ 1: «Обробка тонкого листового металу».

                     Тема уроку: «Виготовлення регулювальної пластини».

          ІІ.3.2. Розділ 2: «Обробка деревини».

          Тема уроку: «Обробка прямолінійної поверхні рубанком»

           Тема уроку: «Форма деталей виробів з прямолінійними та криволінійними контурами, з отворами (комп’ютерне моделювання)».       

ІІІ. Висновки

ІV. Список використаної літератури.

 

 

І. Вступ

       Великий потік інформації, реклами в телебаченні, розповсюдження ігрових приставок, електронних іграшок і комп’ютерів спричиняють сильний вплив на виховання дитини і сприйняття нею оточуючого світу. Перенасичені інформацією діти майже не спроможні сприймати її вже у звичайному вигляді. Застарілі методичні прийоми призводять до суттєвого зниження мотивації навчання школярів, що змушує педагогів шукати більш сучасні способи і методи навчання. Одним з таких засобів з унікальними можливостями, який широко розповсюджений і апробований в навчальних закладах індустріально розвинутих країн, є персональний комп’ютер.  Педагогові приходиться, в плані подання інформації, перебудовувати свої ретропогляди на новий лад – «пересісти з коня на автомобіль». Розвиток нових інформаційних технологій і впровадження їх в освітній простір України дали можливість вчителеві крокувати в ногу з часом, хоча забезпечення комп’ютерною та мультимедійною технікою сільських та районних навчальних закладів ще бажає кращого.

Використання інформаційних технологій є одним із ефективних засобів підвищення мотивації і індивідуалізації навчальної діяльності дитини, розвитку її творчих  здібностей та створення сприятливого емоційного фону. Інтеграція сучасного мультимедійного обладнання в навчально-виховний процес трудового навчання дозволить активізувати навчальну діяльність учнів, сприяти розвитку їх творчих здібностей.

        

ІІ. Основна частина

ІІ.1.  Застосування новітніх інформаційних технологій при вивченні предмету «ТЕХНОЛОГІЇ (Трудове навчання)»

Впровадження комп'ютерних технологій у процес навчання різних навчальних дисциплін набув масового характеру. Комп'ютер став засобом підвищення продуктивності праці у всіх сферах діяльності людини. Але, для успішного використання комп'ютера в навчальному процесі мова повинна йти не про функції комп'ютера, а про функції програмних продуктів з педагогічної точки зору, що виступають як джерело знань і засіб організації навчально-виховної діяльності. Під дидактичними функціями педагогічних програмних продуктів розуміють цілеспрямовано задані властивості, що найбільше повно відповідають призначенню педагогічного програмного середовища у навчально-виховному процесі. Тому необхідно підкреслити важливість створення програмного середовища при співпраці програміста із спеціалістами педагогіки і психології, що рідко має місце на практиці. Без допомоги підготовленого вчителя такі програмні засоби залишаються предметом пасивного навчання і довідковими посібниками з хорошими презентаційними можливостями. Мають створюватись такі програмні засоби, з якими можна було б вільно працювати без зайвих затрат часу, і саме головне, налаштовувати, вносити зміни, доповнювати згідно різних обставин проведення уроку за даною темою.  На превеликий жаль, процес інформатизації майже не торкнувся трудового навчання. Щоб не залишитись на узбіччі впровадження якісних нововведень вчителям трудового навчання приходиться власноруч, на основі існуючих, нескладних у використанні, що дуже важливо, програм  створювати такі засоби.

 

ІІ.2.  «Комп’ютер – не панацея, а сучасний засіб навчання».

         Обробці листового металу приділяється увага на уроках трудового навчання у 5-6 класах. При вивчені даного розділу переді мною виникло ряд проблем. Спочатку дітям потрібно розповісти про виплавлення чавуну, сталі у плавильних печах, виробництво листового металу – на даний момент це робиться за допомогою розповіді, підтвердженої зображенням на таблицях та малюнками з підручників. Далі потрібно вести мову про процес виникнення деформації тонколистового металу (збільшення площі за рахунок зменшення товщини в місцях нанесення ударів і як наслідок виникнення випуклої поверхні), напрямок нанесення ударів киянкою під час рихтування деформованого металу – тут я переходжу до зображень, виконаних крейдою на дошці, стараюсь зробити це зрозуміло й доступно. Та тонкощі й подробиці таким методом не відтвориш, ще й розгледіти зможе не кожен учень.

   Одним з основних елементів на даному етапі виконання практичної роботи є нанесення ударів киянкою, а потім і молотком при різанні зубилом. Від правильності здійснення рухів цим інструментом залежить безпека, продуктивність праці та подальша якість виготовленого виробу. Прослідкувати механіку виконання удару, який розпочинається в плечовому суглобі і закінчується пальцями, можна лише за допомогою анімації.   

   Наступна проблема виникає на етапі розмітки. Учням, за допомогою лінійки, потрібно знайти базову поверхню і з урахуванням економії використання матеріалу виконати розмітку виробу. Мені – пояснити і вказати при цьому ще і на помилки, які виникають. Все це яскравіше, доступніше можна побачити на екрані монітора.

 

мал.

 

   Під час різання листового металу зубилом показую зони перехвату попередньої різі, залишок припуску на дообробку та пояснюю утворення кромки у вигляді прямокутного трикутника, що дорівнює половині кута загострення зубила.

 

 

 

 

 

   Під час різання ножицями можна змоделювати напрямок (кут) прикладання зусилля на ручку інструмента, що являється необхідною умовою для якісного та безпечного виконання практичного завдання.

 

мал.

   Будову наступного різального інструменту, напилка, напрямок при здійсненні рухів під час проведення операції обробки, прикладання зусилля також слід спочатку відтворити анімаційно, а потім підтвердити практичними діями на другому уроці після перерви.

Деревина, її обробка, виготовлення виробів з даного природного  матеріалу, оздоблення – цьому приділялась увага з давніх давен.

   На уроках трудового навчання, починаючи з 5-го класу, учні віддають перевагу саме цій темі напевно тому, що за короткий проміжок часу можна побачити, досить таки, непоганий результат своєї трудової діяльності.

   Обробку деревини на уроці діти розпочинають з вивчення видів розкрою деревини, видів пиломатеріалів, їх безвідходного використання. Вони набувають також початкових екологічних знань.

   Дана тема починає вивчатися в 6-му класі темою «Призначення, будова інструментів, їх налагодження, прийоми роботи з ними».

   Проблеми при вивченні виникають при виконанні першої практичної роботи – загострення різальної частини – залізка. Початковий етап загострення виконується мною на заточному верстаті.

 

мал.

 

Подальша заправка – учнями вручну, на правильному брускові (від якості виконання даного завдання залежить подальша безпека роботи інструментом, чистота обробки дерев’яної поверхні, термін використання залізка). Загострювана кромка, в цьому випадкові, має рухатися строго паралельно до бруска (учні мають здійснювати спочатку прямі паралельні, потім кругові рухи). При виконанні невірних рухів заправити залізко, практично, неможливо. Зображення на екрані дає змогу чітко мені представити, а дитині уявити, принцип виникнення заусениць на першому етапі заточки та зникнення їх на другому, тобто під час заправлення, вірність виконання рухів та положення залізка. Ознайомлення з помилками, які при цьому можуть виникнути, дають змогу зрозуміти дитині суть неправильних рухів і запобігти їх виконанню.       

   Послідуючому налагодженню потрібно приділити ще більшу увагу, оскільки від нього залежить подальша точність, швидкість, якість обробки,  фізичний та моральний стан учня.

   Процес наладки розпочинається з визначення товщини шару, що потрібно зняти з оброблювальної поверхні. Далі учні здійснюють попередні складальні роботи, вставляючи частини рубанка та фіксуючи залізко дерев’яним клином. Наступне і саме головне – регулювання довжини вильоту залізка з прольоту над поверхнею підошви. Від нього і буде залежати товщина знятого шару деревини за один робочий рух. Проконтролювати дане завдання можна, вимірявши товщину стружки, що утворюється.

мал.

 

   Практика показала, що і ті з учнів, які зрозуміли попереднє, не можуть досить точно виконати наступне – регулювання. Проглянувши наступний слайд можна досить чітко уяснити специфіку налагодження.

   Під час зміни довжини вильоту діти проглядають, а потім на практиці застосовують такі фізичні поняття, як сила тертя та інерційний рух.

   Наступне завдання полягає у практичному застосуванні відрегульованого стругального інструменту. Якість роботи буде залежати від точності розмітки, правильності здійснення рухів обробки поверхні дерев’яної заготовки, розприділення зусилля на рубанок на початку, посередині, вкінці руху по заготовці. Зразу ж потрібно вказати на помилки, що виникають із-за невірного розприділення зусилля при здійсненні робочого руху – ввігнута поверхня (яма) – при надмірному тискові на струг посередині заготовки, випукла поверхня (горб) – при тискові на початку та кінці заготовки.

 

мал.

 

 Процес виникнення стружки, тобто те, що відбувається в льоткові, занурення ножа в поверхню деревини, відклинення зрізуваного шару різальною кромкою ножа від основної частини, закручування в рулончики в наслідок зменшення плотності з боку зрізу – все це можна побачити, виготовивши прозору колодку інструменту та примінивши прискорену з’йомку.

мал.

Альтернатива є – використання комп’ютерного моделювання!    

І дуже чудово, коли є можливість закріпити плакатно-практичні методи пояснення ще і екранно-візуальними.

   Контроль розмірів та форми виконується за допомогою контрольно-вимірювальних інструментів: лінійки, кутника, штангенциркуля. Тут слід наголосити увагу на положенні інструментів щодо контрольованих сторін заготовки.

     Що стосується психологічного аспекту роботи з дітьми даного віку, то потрібно підкреслити, що їм характерні непосидючий, імпульсивний темперамент, розсіяна увага, вразливість, а складний програмовий матеріал решти шкільних предметів не залишає шансів трудовому навчанню як предмету на достатнє засвоєння теоретичної частини та набуття певних практичних навичків володіння інструментами, виконання робіт з ручної та механізованої обробки деревини, металу, ознайомленням з електротехнікою та елементами креслення.

   Наглядному  відображенню правил техніки безпеки потрібно приділити окрему увагу, оскільки забезпечення виконання правил безпеки життєдіяльності є основним.

    

 Активізувати увагу, викликати інтерес, зацікавити, вразити, створити проблемну ситуацію на уроці в більшій мірі можна використавши сучасні, новітні інформаційні технології та компютерну техніку.

    

         Створена мною презентація дозволяє за короткий час (45 хв.), внаслідок використання графічних, текстових можливостей програми Power Point, довести до відома учнів великий за змістом та малий за об’ємом матеріал.     Використання анімаційних, звукових можливостей цієї ж програми дає можливість активізувати увагу дітей на конкретно виділеній проблемі.

Під час пояснення матеріалу є можливість відтворити певні конкретні  моменти, звернути увагу учнів на особливостях будови інструментів, ознайомити з принципами роботи тим чи іншим інструментом набагато краще, яскравіше, переконливіше, точніше, ніж за будь-яких інших умов.

 

          Яскравість відтворення, наглядність, якість сприйняття, доступність для дитячого інтелекту анімаційної, мультиплікаційної продукції очевидна і доказів не потребує. 

 

    Нажаль, за браком часу, відсутністю програмного та домашнього комп’ютерного забезпечення не вдалось відтворити проблеми, що можуть виникнути при недотриманні правил техніки безпеки під час перебування в приміщенні майстерні, проведенні практичних робіт з використанням інструментів для ручної та механізованої обробки деревини та металу.  

На основі програм Power Point (Презентації), Word з пакету Office, та Paint, що входить до складу стандартних програм операційної системи Windows, мною були розроблені уроки за темами:

1. «Виготовлення регулювальної пластини (обробка тонколистового металу).»

2. «Обробка прямолінійної поверхні рубанком (обробка деревини).»

3. «Форма деталей виробів з прямолінійними та криволінійними контурами, з отворами (комп’ютерне моделювання).»

        

ІІ.3.  Розробки уроків

Розділ 1:    Проектування та виготовлення виробів   

                   з листового металу та сортового  

                   прокату.

Тема:         Технологія рубання листового металу зубилом.

Мета:      Ознайомити учнів із способом різання листового 

              металу, будовою зубила, навчати прийомів розмітки, 

              рубання на плиті, обпилювання, виховувати економне 

              ставлення до матеріалів, акуратність і точність при

              розмітці виробу, формувати свідоме виконання правил 

              безпечної роботи.

Обладнання: персональний комп’ютер учня, авторська  ком-

              п’ютерна програма, інструкції «Безпека праці при 

              роботі слюсарними інструментами».

Інструменти та матеріали: листовий метал, розмічальний,  

              слюсарний інструменти, пристрої захисту.

Основні поняття: економічне використання матеріалу,  

              розмітка, рубання, обпилювання.

Тип уроку: комбінований.

 

Структура уроку

         І.  Організаційний момент……………………………2 хв.

        ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів………8 хв.

       ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………………20 хв.

          1. Рубання, як технологічний процес різання листового 

              металу зубилом.

             2. Будова різального інструменту.

          3. Розмітка листового металу.

          4. Прийоми роботи зубилом.

          5. Елементи економічних знань. Припуск.

       IV. Практична робота…………………………………48 хв.

        V. Закріплення нових знань та вмінь учнів…………..5 хв.

       VI. Підсумки уроку ….…………………………………5 хв.

      VII. Домашнє завдання………………………………….5 хв.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина:

1) перевірка наявності учнів;

2) перевірка готовності учнів до уроку;

3) перевірка домашнього завдання.

ІІ.   Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

     Бесіда

1)      Яким методом виготовляється тонкий листовий метал?

2)      Назвіть види напилків за формою поперечного перерізу

та кількістю насічок на 1см. Довжини?

3)      Виділіть контрольно-вимірювальні інструменти, які приміняються

при роботі в слюсарні майстерні?

     Підводячи підсумки бесіди, учитель зазначає, що листовий метал має широке застосування в повсякденному житті та на виробництві.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

      1.  Рубання, як технологічний процес різання листового 

          металу зубилом. 

      Розповідь  учителя.

     При виготовленні різних виробів із тонкого листового мета­лу часто виникає потреба вирубати отвір, зняти задирки. Для цього використовують зубило. Різання металів зубилом нази­вають рубанням.

 

мал.

 

     У тих випадках, коли треба заокруглити частину деталі, зачистити задирки, зняти маленький шар металу, використо­вують напилки. Напилки відрізняються від зубила формою і принципом дії. Так, якщо ріжуча кромка зубила в формі клина роз'єднує метал, то зуби напилка або насічка, що також мають форму клина, зрізують кусочки металу.

     Для обпилювання тонколистового металу і зачищання деталей застосовують напилки з дрібною насічкою (личкувальні) різ­ного профілю в перерізі.

Приступаючи до обпилювання тонкого листового металу, потрібно пам'ятати: заготовка не зігнеться і не деренчатиме в процесі обпилювання, якщо її закріпити між дерев'яними брусочками.

Працюють напилком на початку руху вперед (від себе) натискують сильніше на кінець напилка, ніж на ручку. Закінчуючи рух, ручку притискують сильніше, ніж кінець напилка. Під час зворотного руху до себе на напилок не натискують зовсім (холостий хід).

2.        Будова різального інструменту.

  Розповідь вчителя, підкріплена показом індивідуальної  

  комп’ютерної програми.

     Зубило - це металевий стержень, виготовлений з інструментальної високоякісної сталі. У ньому розрізняють робочу частину з ріжучою кромкою (лезом), стержень і головку. Робоча частина має форму клина. Лезо зубила загострюють під різними кутами. Чим твердіший метал, тим кут загострювання більший: для сталі 600, а для алюмінію і міді 300...450.

мал.

 

     При виготовленні зубило проходить термічну обробку. Для підвищення твердості робочої частини її загартовують, а для зняття внутрішніх напруг – відпускають. Решта частина стержня зубила термічно не обробляється.

     3. Розмітка листового металу.

     Перш ніж приступити до виготовлення виробів із жерсті, її випрямляють. Випрямляння — це слюсарна операція по вирівнюванню поверхні заготовки.

     Листи з жерсті випрямляють киянками — дерев'яними молотками. При цьому лист, що має нерівності, кладуть опуклостями догори на гладеньку й рівну правильну плиту.  

Удари наносять по заготовці, поступово наближаючись до випуклості з різних боків. Бити киянкою відразу по випук­лості не можна, бо від цього вона стане ще більшою.

     Жерсть завтовшки менш як 0,2 мм, звичайно, випрямляють за допомогою рівних брусків — гладилок.

     На металообробних підприємствах для випрямляння листо­вого металу застосовують листоправильні стани, на яких лист проходить між валками.

     Якщо на листі немає базової сторони, її визначають за допо­могою лінійки, а при відсутності – виготовляють, обпилюючи напилком, та контролюючи поверхню лінійкою. Потім від неї, за допомогою кутника, розмічають другу сторону, під кутом 900 до базової, обпилюють. Відкладають розміри й прово­дять лінії розмічання. При цьому рисувалку тримають з нахи­лом від лінійки.

     Процес обпилювання контролюють лінійкою та кутником. Виникаючі помилки при обпилюванні виправляють.

     4. Прийоми роботи зубилом.

     Рубають метал на плиті і в лещатах за допомогою молотка і зубила. Під час рубання на плиті потрібно зубило розташовувати по лінії різі, яка знаходиться на відстані, що відповідає товщині заготовки, від лінії розмітки. Удар молотком по головці зубила наноситься один раз. Після зміни положення зубила наноситься наступний удар. При переміщенні зубила по лінії різі потрібно лезом перехоплювати попереднє місце розрубу. Щоб метал не розлітався, заготовку потрібно надрубувати близько половини по товщині, а далі зламувати в лещатах. 

     Під час рубання в лещатах заготовка повинна бути надійно закріплена. її встановлюють так, щоб лінія розмічання була на рівні верхньої площини губок лещат.

     Працюючи зубилом, треба стояти впівоберта до лещат і дивитись при цьому на лезо і лінію розмічання, а не на головку зубила.

     Ручка молотка повинна бути без тріщин, а молоток на ній надійно закріплений. Користуватись треба тільки добре загост­реним зубилом. Робоче місце відгороджують захисною сіткою.

     5. Елементи економічних знань. Припуск.

     Від того, наскільки точно буде розмічено деталь, залежать якість майбутньої деталі і кількість відходів. При розмітці та подальшій обробці дотримуються правил економіки з урахуванням того, що з даної заготовки маємо отримати якомога більше виробів. При розмітці та рубанні потрібно залишати припуск – частину заготовки на дообробку обпилюванням до точних розмірів.  

      Якість обпилювання поверхні перевіряють косинцем або лінійкою. Між обробленою поверхнею і гранню контрольного інструмента не повинно бути зазорів.

 

     ІV. Практична робота  (порядок дій)        .

     1.   Визначити, розмітити, виготовити базову поверхню (сторону).

     2.   Розмітити та виготовити другу сторону, перпендикулярну до базової.

     3.   Розмітити пластину в розмір.

     4.   Вирубати пластину зубилом.

     5.   Обпиляти по лінії розмітки, контролюючи розміри,

форму.

     6.   Прибрати робоче місце.

     7.   Повідомити вчителя.

 

    V. Закріплення нових знань та вмінь учнів.

        Бесіда

     1.   В чому полягає суть технологічного процесу різання листового металу зубилом.

     2.   Назвіть частини зубила та особливості його виготовлення.

     3.   Назвати інструмент для розмітки, контролю розмірів та форми листового металу.

    VІ. Підсумки уроку.

     Заключне слово вчителя.

     Учитель указує на характерні помилки, допущені під час прак­тичної роботи, відзначає учнів, які найбільш успішно впоралися із завданням, підтверджує показом практичних робіт, виставляє оцінки.

    VІІ. Домашнє завдання.

      Записати приклади виробів з тонколистового металу домашнього вжитку.

 

План уроку (І)

Розділ 2:    Проектування та виготовлення

                                 виробів з ДЕРЕВИНИ.

Тема:       Технологія обробки деревини стругами.

Мета:     Ознайомити учнів з видами стругів, їх будовою, 

              призначенням, навчити прийомів регулювання 

              інструментів, розмітки, обробки прямолінійної поверхні

              дерев’яної заготовки, виховати економне ставлення до

              матеріалів, акуратність і точність при розмітці виробу,

              сформувати свідоме виконання правил безпечної роботи.

Обладнання: персональний комп’ютер учня, авторська  комп’ютерна          

              програма, інструкції «Безпека праці при роботі стругами».

Інструменти та матеріали: дерев’яна заготовка, розмічальний, столярний інструменти, пристрої утримання (лещата).

Основні поняття: деревина, струги, наладка інструменту,             

              економічне використання матеріалу, розмітка, 

              стругання.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

         І.  Організаційний момент……………………………2 хв.

        ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів………8 хв.

       ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………………20 хв.

1.     Стругання, як технологічний процес різання

    деревини стругами. Види стругів.

             2. Будова стругальних інструментів.

           3. Заправка залізка. Налагодження інструменту.

          4. Розмітка дерев’яної заготовки.

          5. Прийоми роботи рубанком.

          6. Контроль розмірів та форми.

          7. Елементи економічних знань.

       IV. Практична робота…………………………………48 хв.

        V. Закріплення нових знань та вмінь учнів…………..5 хв.

       VI. Підсумки уроку……………..………………………5 хв.

      VII. Домашнє завдання………………………………….5 хв.

         Хід уроку

І. Організаційна частина:

1) перевірка наявності учнів;

2) перевірка готовності учнів до уроку;

3) перевірка домашнього завдання.

ІІ.   Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

       Бесіда

4)      Яким методом виготовляються пиломатеріали?

5)      Назвіть види пиломатеріалів за формою поперечного перерізу, призначенням?

6)      Які контрольно-вимірювальні інструменти приміняються

при роботі в столярній майстерні?

     Підводячи підсумки бесіди, учитель зазначає, що деревина та пиломатеріали мають широке застосування в повсякденному житті та на виробництві.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

        1.  Стругання як технологічний процес різання деревини 

          стругами. Види стругів.

       Розповідь  учителя.

     При виготовленні різних виробів з деревини часто виникає потреба простругати поверхню в розмір, видалити зайве, зменшити шорсткість. Для цього використовують струги. Різання деревини стругами нази­вають струганням.

     У тих випадках, коли потрібно зняти маленький шар деревини, зачистити задирки використо­вують рубанок. Якщо є потреба у знятті великого шару – шерхебель. Для інших видів столярних робіт приміняють ще інші різновиди стругальних інструментів. Їх є близько десяти.

 

мал.

 

Між собою вони відрізняються формою та будовою різальної частини – залізка. Принцип дії однаковий – відклинення зайвої частини деревини

(стружки) від основної заготовки. 

     Приступаючи до стругання деревини, потрібно памятати: заготовка не здеформується в процесі обробки, якщо її  закріпити між дерев'яними дощечками.

2. Будова стругальних інструментів (на основі рубанка).

  Розповідь вчителя, підкріплена показом індивідуальної  

  комп’ютерної програми.

   Рубанок – це різальний інструмент, основу якого складає деревяна колодка. Колодка складається з носка (передньої частини), пятки (задньої), підошви (нижньої).В колодці виготовлене заглиблення призматичної форми – льоток –  в якому збирається стружка, що потрапляє  через прольот (отвір в підошві) . На похилу площину, розташовану ближче до пятки,  постіль, ложиться залізко, що фіксується деревяним клином.

мал.

 

Протилежною своєю площиною клин затискується у виступах щок, які знаходяться збоку в льоткові.  

     3. Заправка залізка. Налагодження інструменту.

   Перш ніж приступити до простругування поверхні деревяної заготовки, потрібно налагодити інструмент. В процес наладки входить заправка загостреного залізка на правильному камені, та регулювання висоти вильоту поверхні різальної кромки залізка над підошвою рубанка. Потрібно зазначити, що під час виконання заправки, задня поверхня залізка має рухатися строго паралельно до площини каменя. Рука, що утримує камінь, має знаходитись позаду від різальної кромки. Рухи – спочатку поздовжні, потім кругові.

   Зникнення заусениць перевіряється зворотнім рухом по папері (відсутність

подряпин).

   Налагодження рубанку заключається у виставленні залізка на потрібну відстань з прольоту над підошвою та фіксуванні деревяним клином.

мал.

 

Для цього учень вставляє в рубанок залізко з клином, фіксує його легким ударом киянки. Перевернувши інструмент підошвою вгору, тримає, направивши носком до себе. Нахиливши підошву під кутом близько 300, постукує по залізкові, очікуючи йього появи. Змінюючи кут зору, доводячи його до 00, виставляє потрібний зазор, контролюючи його лінійкою. Практично зазор перевіряється вимірявши штангенциркулем товщину стружки. 

      4. Розмітка дерев’яної заготовки.

   Обравши, за допомогою лінійки, базову поверхню, проводять олівцем лінію розмітки, з урахуванням шару деревини, який потрібно видалити, та економії матеріалу.

     5. Прийоми роботи рубанком.

   Простругують поверхню дерев’яної заготовки, закріпивши її в лещатах. Рубанок беруть лівою рукою за рожок для утримання, правою – за пятку. Розташувавши інструмент підошвою на заготовці паралельно лінії розмітки, наносять ударний поштовх.

Зусилля перестають прикладати тільки після виходу залізка з зачеплення з деревиною.

   Після декількох робочих рухів контролюють якість оброблюваної поверхні лінійкою, кутником.

   При наявності помилок корегують оброблювану поверхню. При  утворенні випуклої поверхні – більше зусилля прикладають на середині заготовки. При  утворенні опуклої поверхні –  зусилля прикладають по краях.

    6. Контроль розмірів та форми. 

   Якість стругання поверхні перевіряють лінійкою, кутником на просвіт. Між обробленою поверхнею і гранню контрольного інструмента не повинно бути зазорів (тобто, виднітися світла).

Вимірявши штангенциркулем товщину стружки, перевіряється вильот залізки рубанка. 

     7. Елементи економічних знань. Припуск.

   Від того, наскільки точно буде розмічено, залежать якість майбутньої деталі і кількість відходів. При розмітці та подальшій обробці дотримуються правил економіки з урахуванням того, що з даної заготовки можемо отримати якомога більше виробів. При розмітці та струганні потрібно залишати припуск, частину заготовки на дообробку до точних розмірів.  

     ІV. Практична робота.

     1.   Розклинити залізко рубанка. Виявити наявність заусениць 

           на залізкові за допомогою паперу.

     2.   За допомогою прямих та кругових рухів заправити 

           залізко, слідкуючи за правельністю розташування задньої

           поверхні.

     3.   Розмітити деревяну заготовку в розмір.

     4.   Простругати по лінії розмітки, контролюючи розміри,

           форму.

     6.   Прибрати робоче місце.

     7.   Повідомити вчителя.

    V. Закріплення нових знань та вмінь учнів.

      Бесіда

     1.   В чому полягає суть технологічного процесу різання 

           деревини стругами?

     2.   Назвіть частини рубанка та особливості його 

           налагодження.

     3.   Назвати інструмент для розмітки, контролю розмірів та 

           форми.

    VІ. Підсумки уроку.

     Заключне слово вчителя.

     Вчитель указує на характерні помилки, допущені під час прак­тичної роботи, відзначає учнів, які найбільш успішно впоралися із завданням, представляє кращі роботи, виставляє оцінки.

    VІІ. Домашнє завдання.

      Отримати (по можливості) у дорослих інформацію про інші види стругів, їх призначення. Записати в зошит.

 

План уроку (ІІ)

(комп’ютерне моделювання)

Тема уроку.  Форма деталей виробів з прямолінійними та криволінійними контурами, з отворами.

Мета уроку.  Навчати самостійно проектувати та виготовляти виріб, аналізуючи його призначення, виготовляти технологічну документацію згідно стандартів.

Працювати над розвитком мислення, пам'яті, уяви, уваги. Поповнювати термінологічний словник учнів. Виробляти навички самостійної роботи з комп’ютерною технікою.

Виховувати економічне ставлення до матеріалів. Бережне відношення до інструментів та шкільного майна.

Обладнання: мультимедійний проектор, персональний комп’ютер, програмне забезпечення.

Міжпредметні зв'язки (назва предмету й теми): трудове навчання (розмітка, обробка дерев’яних поверхонь стругами, пиляння деревини), креслення (елементи графічної грамоти), фізика (тертя, сила, момент сил), геометрія (основні геометричні фігури).

Тип уроку:  інтерактивний урок.

 

Хід уроку.

І. Організаційна частина:

1)     перевірка наявності учнів (розсадити нарізно учнів А та Б класу);

2)     перевірка готовності учнів до уроку (наявність креслярських приладів, розхідного матеріалу );

3)     перевірка домашнього завдання (перевіряється в процесі уроку).

ІІ.   Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.

         Основні площини проекцій. Вигляди, що виконуються на фронтальну, горизонтальну, профільну площини. Визначення головного вигляду (спереду). Проекції на виглядах основних геометричних фігур, що проектуються з об’ємного зображення. Вимоги до проставлення розмірів на виглядах.

Завдання І. «Пригадаємо матеріал попереднього уроку у такий спосіб.

Змагатись любите? Так. Давайте розіб’ємось на дві команди: 7-А та 7-Б класу. Капітани: Ананченко та Голуб. Отримайте списки учнів обох команд. Будете відмічати № запитання та правильність відповіді. Всім учасникам команди- переможиці добавляється по 1-му балові при підсумкові за урок, і по 1-му балові учневі що відповідає.  

Перед вами кросворд «Проекція». Питання кросворду будуть стосуватися виконанню проекції об’єктів на площину».    

   1. Зображення, на якому показано три   

       боки предмета і виконане під 

       довільним кутом – наочне.

   2. Промені, що проходять через точки

       предмета і перетинаються з 

       площиною –  уявні (ще називають проеціюючі).

   3. Зображення предмета на площині, виконане за  допомогою уявних, 

       проеціюючих променів – проекція.

   4. Якщо уявні, або проеціюючі, промені перпендикулярні до площини проекції, то 

       таке проеціювання називається – прямокутне.

   5. Площина проекції, що розташована перед нами вертикально – фронтальна.

 

мал.

 

   6. Інструмент для виконання креслення – олівець.

   7. Площина проекції, що розміщена збоку від нас – профільна.

   8. На фронтальній площині проекції зображається вигляд – спереду.

   9. На горизонтальній площині проекції зображається вигляд – зверху.

 10. На профільній площині проекції зображається вигляд – збоку.

 11. Зображення, виконане від руки, без додержання масштабу – ескіз.

 12. Зображення, виконане під лінійку, в натуральну величину, або з додержанням       

       масштабу – креслення.

 13. Джерело знань – книга.

 14. Площина проекції, що розміщена перед нами горизонтально – горизонтальна.

(діти відгадують кросворд). Капітани здають списки, оголошуються переможці першого завдання.

ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів (на основі презентації).

         Роль уяви у розвиткові науки, техніки.

         Подумайте. З чого розпочинається відкриття? – з проблеми, яку ставить перед нами життя. А людина, згідно свого інтелектуального розвитку, шукає шляхи її розв’язання.

         Основне, що вирізняє людину від світу тварин – це вміння фантазувати, уявляти, мріяти. Людина будує плани на наступний день, проаналізувавши минулий. У своїй фантазії придумує неіснуючі технічні засоби з неймовірними можливостями. Поринає думками у далеке майбутнє. Все це вона, поки що, має лише у своїй уяві. Що було б, як би людина не мріяла про пристрій, що б зміг виконувати арифметичні операції з багатоцифровими числами на великій швидкості? – не з’явився би комп’ютер. Самолітаючий килим – літак. Спілкуватися на великій відстані – телефон. І д. т. Все це завдяки уяві.

         Давайте помріємо і ми. Цього літа у нас розпочнеться будівництво нової школи, а з 1-го вересня на базі нашої майстерні почнуть випуск автомобілів «Яма-1» (від слова Ямпіль). Нам з вами запропонували підготовити проект школи і з конструювати автомобіль.

мал.

 

Справимося?! Якщо так. То це буде домашнє завдання. Якщо важко – попрацюємо над розвитком нашої уява. Розпочнемо з простого.  

         На сьогоднішньому уроці потрібно буде побудувати (спроектувати) наочне зображення виробу з заготовлених (3х-4х) елементів (граф. редактор Paint). Спроектувати виріб на три площини проекції (виконати три вигляди). На роздруківці проставити розміри в натуральну величину (згідно вимог). Виготовити з деревини спроектований виріб стругальними та різальними інструментами.

ІV. Формування практичних вмінь, навичок.

                  Завдання ІІ. «Для виконання вправ, що допоможуть у розвитку просторової уяви я пропоную виготовити і з’єднати нескладні геометричні фігури у виріб.

Сьогодні ми будемо проектувати вироби у їх наочному зображенні, потім виконаємо їх проекцію на три площини. Після цього на отриманих роздруківках проставимо розміри, вимірявши їх лінійкою. На наступному уроці приступимо до їх виготовлення з деревини.

Проектувати будемо зі вже готових частин.

 

мал.

Ваше завдання скомбінувати  частини у виріб так, щоб на проекції можна було всі ці частини побачити, без ускладнень проставити розміри. Ми працюємо у командах. Переможе та, в якій більше учнів за відведений час справиться з завданням. Дозволяється допомагати один одному теоретично, але не практично».

         На наступному уроці ми з вами перейдемо до практичного виготовлення спроектованих фігур.

мал.

 

Завдання ІІІ. Виконання практичного завдання з виготовленням спроектованих виробів.

         а) повторити правила безпечної роботи рубанком

         б) отримати заготовки, інструмент

         в) налагодити рубанки для чорнової обробки заготовок.

г) виготовити бузову поверхню, простругавши рубанком та контролюючи форму

д) розмітити в розмір заготовку

е) розмітити та відпиляти  по лініях розмітки

ж) відшліфувати отримані деталі шліфувальним папером

з) прибрати робоче місце щіткою.

и) здати робочий інструмент черговим

к) здати виконане трудове завдання, отримати оцінку.      

V. Рефлексія учнів.

         За 5 хв. до закінчення уроку підвести підсумки: оцінити графічні роботи згідно вимог, визначити переможців, виставити оцінки з акцентуванням уваги учнів на поставленому та виконаному завданні. Якщо трудове завдання було виконано не повність, то діти дають відповідь на запитання: «Що потрібно змінити для успішної реалізації проекту?» 

VІ. Додаткове завдання.

         Повторити будову, налагодження рубанка, використавши презентацію (озвучити та практично показати мають учні).

 

ІІІ. Висновки.

У випадку використання новітніх інформаційних технологій та якісного програмного забезпечення яскравіше, на мою думку, вигляділи б і уроки історії, українознавства, малювання та і всіх решта предметів, без сумніву, також.

Під час проведення стандартного уроку зрозуміти необхідні основи може близько 60% учнів.

Застосування сучасної компютерної техніки дає можливість значно збільшити цей відсоток.

   Якщо розглянути схему під назвою «Піраміда навчання», в якій відображені результати досліджень національного тренінгового центру США, штат Меріленд, то можна побачти, що лекційний матеріал діти засвоюють на 5%, відео- матеріали – 20%, перегляд – 30%.

   Ці дані цілком підтверджуються дослідженнями сучасних російських психологів. За їхніми оцінками, старший школяр може, читаючи очима, запам’ятати 10% інформації, слухаючи – 26%, розглядаючи – 30%, слухаючи і розглядаючи – 50%. Набуваючих практики через дію ми маємо 75%. Якщо учень практично засвоїв матеріал, і може навчити інших – запам’ятовування становить близько 95% !  --- Перспективи вражаючі і обнадійливі. Тим більше, що на уроках трудового навчання застосування даних форм інтерактивного навчання немає великих перешкод.

Незважаючи на вище викладений матеріал слід пам’ятати, що жодний із засобів навчання не є універсальним і має ряд як позитивних, так і негативних рис, тобто, не являється панацеєю від всіх вчительсько-учнівських труднощів. Засоби навчання лише допомагають йому урізноманітнити викладання, по різному організувати самостійну роботу учнів на уроках, зробити урок цікавим і пізнавальним. Ефективність запропонованих засобів навчання значною мірою залежить від майстерності учителя і його бажання працювати творчо, нестандартно, дієво, враховувати індивідуальні здібності школярів.

           Отже, застосовуючи сучасні компютерні, інформаційні,  технології та інтерактивні форми навчання, можна досягти справжніх стійких знань та високих трудових навичок.  

 

ІV.Список використаної літератури:

1.   Трудове навчання

                                          В. М. Мадзігон,   Г. Є. Левченко.

2.   Слюсарна справа з основами матеріалознавства

                                          М. І. Макієнко.

3.   Деревообробка 

                                          Г. А. Громов,   Б. А. Черепашенко.

4.   Креслення 

                                          О. Д. Ботвинников.

5.   Людина :   психологія

                                          Я. Л. Коломинський.

6.   Інформатика

                                          І.Т. Зарецька,   Б. Г. Колодяжний.

7.   Інформатика

                                          О. Ю. Гаєвський.

8.   Сучасний урок. Інтерактивні техногогії навчання

                                          О. І. Пометун,   Л. В. Пироженко.